Τετάρτη 2 Νοεμβρίου 2016

ΠΩΣ ΓΡΑΦΩ ΕΚΘΕΣΗ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΙΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΖΗΤΟΥΜΕΝΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΑΝΤΛΗΣΗΣ ΥΛΙΚΟΥ

  
Όταν το ζητούμενο είναι οι  ΑΙΤΕΣ-ΛΟΓΟΙ-ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ενός φαινομένου
οργανώνω τη σκέψη μου στους εξής τομείς:

Α. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ
1. Εθνική οικονομία → αγροτική παραγωγή, βιομηχανία, εμπόριο, ανάπτυξη,                                                          κατανάλωση
2. Παράγοντες της οικονομίας → εργαζόμενοι, επιχειρηματίες, βιομήχανοι
3. Διεθνείς συνθήκες → παγκοσμιοποιημένη αγορά, παγκοσμιοποιημένα οικονομικά συμφέροντα

Β. ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ
 1. Κοινωνία:   κοινωνική δομή→ κοινωνικές τάξεις, ανισότητες, διακρίσεις                                           ανθρώπινες σχέσεις→ φιλία, επικοινωνία, μοναξιά
                         τρόπος ζωής→ καθημερινή ζωή στις πόλεις, ταχύτητα, άγχος,
                                                   κυρίαρχα κοινωνικά και ηθικά πρότυπα, διασκέδαση

2. Άτομο:  βιολογική υπόσταση→ υγεία, κληρονομικότητα,σώμα, άθληση
                  υλικός τομέας→αγαθά, χρήμα, εργασία, διαβίωση
                  κοινωνική υπόσταση→ανθρώπινες σχέσεις, επικοινωνία, κοινωνία αδικία
      ψυχική-συναισθηματική υπόσταση→εσωτερικός κόσμος, ψυχολογικά                                                                                προβλήματα, ψυχαγωγία
Γ. ΘΕΣΜΟΙ
1. Οικογένεια:
α. η λειτουργία του θεσμού→ οικονομικά προβλήματα, προβλήματα σχέσεων
β. τα πρόσωπα→ ευθύνη γονέων, παιδιά, χάσμα γενεών
γ. οι επιδράσεις της κοινωνίας→μεταφορά κοινωνικών προβλημάτων στην οικογένεια

2. Εκπαίδευση:
α. η λειτουργία του θεσμού→το εκπ/κό σύστημα, αναλυτικά προγράμματα σπουδών, εξετάσεις, σχολικά βιβλία, επίπεδο παρεχόμενης μόρφωσης
β. τα πρόσωπα→ οι διδάσκοντες, οι μαθητές, οι γονείς
γ. οι επιδράσεις→επιρροές από οικονομικές συνθήκες, κοινωνικά πρότυπα, πολιτικές επιλογές

Δ. ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ
          α. η λειτουργία του θεσμού→ η τηλεθέαση, διαφήμιση, παραπληροφόρηση, προπαγάνδα
          β. τα πρόσωπα→ οι δημοσιογράφοι, οι ιδιοκτήτες, οι πολιτικοί, το κοινό  
          γ. οι επιδράσεις→οι επιρροές από οικονομικά και πολιτικά συμφέροντα
Ε. ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ- ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
1. Οι επιστημονικές και τεχνολογικές επινοήσεις→ τα οφέλη, οι κίνδυνοι
2. Η ευθύνη των προσώπων→ οι επιστήμονες, οι οικονομικοί και πολιτικοί παράγοντες, οι λαοί και οι αγώνες τους

ΣΤ. ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ
1.      Στοιχεία πολιτισμού → η γλώσσα, η ιστορία, η παράδοση, τα ήθη και έθιμα
                                                οι τέχνες, τα βιβλία
 2.   Διεθνής τομέας          → οι πολιτιστικές εκδηλώσεις
                                          →  οι πολιτιστικές ανταλλαγές
                                          →  η βιομηχανία του ελεύθερου χρόνου
                                          →  ο πολιτιστικός επεκτατισμός

 Όταν το ζητούμενο είναι οι  ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ (ΘΕΤΙΚΕΣ Η ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ)
Προσοχή: οι συνέπειες κρύβονται πίσω απ’ τις λέξεις: σημασία, αξία, προσφορά, κίνδυνοι, κλπ.
Α. ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ
1. Βιολογικές→    η υγεία, το σώμα, οι ασθένειες
2. Οικονομικές→ η οικονομική κατάσταση, η εργασία, η ανέχεια
3. Κοινωνικές-πολιτικές→ οι σχέσεις με τους άλλους, η πολιτική στάση, η συνείδηση
4. Ηθικές→ οι αξίες, τα πρότυπα, τα ιδανικά, ο χαρακτήρας
5. Ψυχολογικές→ τα συναισθήματα, ο εσωτερικός κόσμος
6. Πνευματικές→ οι γνώσεις, η καλλιέργεια, το κριτικό πνεύμα

Β. ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ
1. ΣΕ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ
     α. Εσωτερική πολιτική→ η εθνική οικονομία, η ανάπτυξη, η κατανάλωση, η
                                                 αγορά, η ανεργία, η φτώχεια
     β. Διεθνής πολιτική→       οι οικονομικές συναλλαγές, η παγκόσμια αγορά, τα 
                                                 χρηματιστήρια, τα πολυεθνικά οικονομικά συμφέροντα
2. ΣΕ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ:
      α. Εσωτερικά→ η κοινωνική γαλήνη, η συνεργασία, οι κοινωνικές συγκρούσεις
      β. Διεθνώς→       η διεθνής συνεργασία και ειρήνη, οι πόλεμοι, οι συγκρούσεις, οι 
                                 παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, η εκμετάλλευση των  
                                 λαών
3. ΣΕ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ:
    α. Εσωτερική πολιτική→ η λειτουργία του κράτους, η δημοκρατία, οι πολιτικές
                                                 διεργασίες, η σχέση του πολίτη με την πολιτεία
    β. Εθνικά θέματα→            η εθνική συναίνεση, η ομοψυχία, η φιλοπατρία, οι εθνικοί
                                                 συμβιβασμοί, ο εθνικισμός
     γ. Διεθνή θέματα→             η διεθνής συνεργασία, η συμμετοχή σε οργανισμούς, η
                                                  διπλωματία, η απομόνωση
4. ΣΕ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ:
     α. Πολιτιστικό παρελθόν→ η γλώσσα, η ιστορία, η παράδοση
     β. Πολιτιστικό παρόν→       εκπ/ση, τέχνες, γράμματα, ψυχαγωγία
      γ. Διεθνές επίπεδο→           οι πολιτιστικές ανταλλαγές, τα πολιτιστικά δάνεια, η 
                                                    τέχνη, η κουλτούρα, η ξενομανία

 Όταν το ζητούμενο είναι οι ΛΥΣΕΙΣ-ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

Α. Η ευθύνη της παγκόσμιας κοινότητας:

  1. Διακρατικές συμφωνίες σε επίπεδο κυβερνήσεων
  2. Διεθνείς οργανισμοί, κοινωνικοί φορείς → ο ΟΗΕ, οι ανθρωπιστικές οργανώσεις, οι μη κυβερνητικές φορείς
                                                                      
Β. Η ευθύνη της πολιτείας:
    
  1. Οικονομικά μέτρα → τα οικονομικά προγράμματα, οι επιδοτήσεις
  2. Κοινωνικά μέτρα → η εύρεση εργασίας, η κοινωνική πρόνοια, περίθαλψη
  3. Νομοθεσία → η θέσπιση μέτρων, η εποπτεία της εφαρμογής τους
  4. Πολιτισμός-ενημέρωση → εκδηλώσεις, συζητήσεις, εκπομπές

Γ. Η ευθύνη των ΜΜΕ

  1. Ο ρόλος των δημοσιογράφων → η αντικειμενική και έγκυρη ενημέρωση
  2. Ο ρόλος της Κοινής Γνώμης →   η κριτική στάση, ο έλεγχος και η διασταύρωση των Πληροφοριών

Δ. Η ευθύνη των πνευματικών ανθρώπων, των καλλιτεχνών και δημοσίων προσώπων

Ενεργός συμμετοχή στα πολιτικά και κοινωνικά δρώμενα με παρεμβάσεις, ομιλίες με στόχο την αφύπνιση της κοινής γνώμης

Ε. Η ευθύνη του Σχολείου
    
1.  Ο ρόλος των Διδασκόντων → επιστημονική επάρκεια, ομαλές παιδαγωγικές 
σχέσεις,κατάλληλες διδακτικές μέθοδοι
                 
2.  Ο ρόλος των Γονέων → θετική στάση απέναντι στο θεσμό του Σχολείου, συνεργασία
                  3.  Ο ρόλος των Μαθητών → η μελέτη, η συνέπεια, η κρίση

ΣΤ. Η ευθύνη της Οικογένειας

         1. Ο ρόλος των γονέων → η καλλιέργεια σχέσεων αγάπης, ειλικρίνειας,                                                                       συνεργασίας, η έμφαση στη διαπαιδαγώγηση
                                                    
         2.  Ο ρόλος των παιδιών → ο διάλογος, ο σεβασμός, η κριτική στάση

 Ε. Η ευθύνη του Ατόμου

     1. Βιολογικός τομέας→ η άσκηση, η επαφή με τη φύση
     2. Υλικός τομέας→ η αντίσταση στο χρήμα, η επιλογή της ποιότητας και όχι της ποσότητας
     3. Κοινωνικός τομέας→ οι γνήσιες διαπροσωπικές σχέσεις, η φιλία, ο έρωτας
     4. Ηθικός τομέας → οι αξίες , τα πρότυπα
     5. Ψυχικός τομέας → ο αυτοέλεγχος, η συναισθηματική ισορροπία
     6. Πολιτικός τομέας → η συμμετοχή στα κοινά, η πολιτική άποψη, η κοινωνική                                                       δράση
     7. Πνευματικός τομέας → η καλλιέργεια της ελεύθερης και δημιουργικής σκέψης, η
                                                  μόρφωση 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.