Παρασκευή 25 Νοεμβρίου 2016



☆ Ενα Κορίτσι☆


Μπορεί να με λες μικρή
επειδή είμαι ένα κορίτσι.
Ποτέ όμως δεν θα καταλάβεις
τι κρύβω μέσα στην ψυχή

Μπορεί να με λες κουτή
επειδή είμαι ένα κορίτσι
όμως δεν θα το πιστέψεις
τι στον κόσμο έχω πετύχει

Θέλεις μήπως να σου πω
ποιο είναι το μυστικό μου;
Όχι όμως! Δεν θα πω!
Θα είναι πάντα όλο δικό μου.





                                                                                 Κατερίνα Παπαλέξη
                                                                  Τμήμα: Α4

Τετάρτη 16 Νοεμβρίου 2016

Δευτερεύουσες προτάσεις
Ονοματικές

Είδος
Εισάγονται με:
Χρησιμοποιούνται ως 
(συντακτικός ρόλος):
Ειδικές
ότι, πως, που, να
π.χ. Μου είπε ότι θα ρθει αύριο.
υποκείμενο, αντικείμενο, επεξήγηση

Βουλητικές
να
π.χ. Θέλει να πάμε βόλτα.
υποκείμενο, αντικείμενο, επεξήγηση
Ενδοιαστικές ή Δισταχτικές
μήπως, μη (δεν)
π.χ. Φοβάται μήπως τον κοροϊδέψουμε.
αντικείμενο, επεξήγηση
Πλάγιες ερωτηματικές
ερωτηματικές αντωνυμίες, ερωτηματικά επιρρήματα, συνδέσμους: αν, γιατί, μήπως...
π.χ. Με ρώτησε αν του αρέσω.
υποκείμενο, αντικείμενο, επεξήγηση
Αναφορικές ονοματικές
αναφορικές αντωνυμίες (που, όποιος, όσος, ό,τι...)
π.χ. όποιος δουλεύει κουράζεται.
υποκείμενο, αντικείμενο, κατηγορόύμενο, επιθετικός προσδιορ. ετερόπτωτος προσδ.

Επιρρηματικές

Είδος
Εισάγονται με:
Χρησιμοποιούνται ως (συντακτικός ρόλος):
Αιτιολογικές
γιατί, επειδή, αφού, που, μια και, καθώς, μια που, σαν...
επιρρηματικοί προσδιορισμοί της αιτίας
Τελικές
για να, να
επιρρηματικοί προσδιορισμοί του σκοπού
Αποτελεσματικές ή συμπερασματικές
ώστε (να), που (να), να, για να
επιρρηματικοί προσδιορισμοί του αποτελέσματος
Υποθετικές
αν, εάν
επιρρηματικοί προσδιορισμοί (όρο ή αποτέλεσμα)
Εναντιωματικές ή παραχωρητικές
αν και, ενώ, μολονότι, και ας, ας μόλο που, ή και αν, και να, που να...
επιρρηματικοί προσδιορισμοί εναντίωσης ή παραχώρησης

Χρονικές
όταν, όποτε, σαν, πριν (να), ώσπου να, ενώ, καθώς, αφού, αφότου, μόλις, προτού, ώσπου, ωσότου, όσο που, άμα ή με λέξεις και εκφράσεις: την ώρα που, όσο που να, έως ότου...
επιρρηματικοί προσδιορισμοί του χρόνου
Αναφορικές επιρρηματικές
αναφορικά επιρρήματα: όπου όπως, όσο, καθώς, σαν, ωσάν...
επιρρηματικοί προσδιορισμοί του τόπου, του χρόνου, του τρόπου, του ποσού, της παρομοίωσης, της συμφωνίας, της εναντίωσης ή παραχώρησης.

Τετάρτη 9 Νοεμβρίου 2016

Ο ΚΩΝΣΤΑΝΤΗΣ

Συνέχεια:

....Όταν έφτασε στο σπίτι, ο Κωνσταντής δεν ήταν εκέι. Ανακάλυψε, μάλιστα, ότι έλειπαν καναδυό αυγά.
Ο Κωνσταντής όταν ξύπνησε έφυγε αμέσως για να μην γίνεται βάρος στην κ.Δέσποινα. Πριν φύγει όμως είχε αφήσει ένα σημίωμα που έλεγε:

Σας ευχαριστω κ.Δέσποινα για όλα, όμως έπρεπε να φύγω. 
Δεν θέλω να γίνομαι βάρος.
 Σας εύχομαι Καλή Ανάσταση και να σας έχει ο Θεός πάντα καλα. 
Και πάλι σας ευχαριστώ!

                                                                                          Κωνσταντής

  Η κ.Δέσποινα μόλις διάβασε το γράμμα συγκινήθηκε. Ο εγγονός της, που τόσο πολύ αγαπούσε, ποτέ δεν της είχε μιλήσει έτσι. Τέλος δίπλωσε το γράμμα και το έβαλε σε ένα μικρό συρταράκι στο κομοδίνο της.
  Ο Κωνσταντής δεν ξέρουμε τι απέγινε. Ποτέ δεν άκουσε κανένας γι'αυτόν. Όσο για την κ.Δέσποινα κράτησε μία ανάμνηση που ποτέ της δεν ξέχασε.





                                                                                                                         Κατερίνα Παπαλέξη
                                                                                                                                        Τμήμα: Α4

Δευτέρα 7 Νοεμβρίου 2016

Για το Γ3... επειδή "η ποίηση έχει τις ρίζες της στην ανθρώπινη ανάσα-και τι θα γινόμασταν αν η πνοή μας λιγόστευε;"

Αλλά τα βράδια - Τάσος Λειβαδίτης


Καὶ νὰ ποὺ φτάσαμε ἐδῶ
Χωρὶς ἀποσκευὲς
Μὰ μ᾿ ἕνα τόσο ὡραῖο φεγγάρι
Καὶ ἐγὼ ὀνειρεύτηκα ἕναν καλύτερο κόσμο
Φτωχὴ ἀνθρωπότητα, δὲν μπόρεσες
οὔτε ἕνα κεφαλαῖο νὰ γράψεις ἀκόμα
Σὰ σανίδα ἀπὸ θλιβερὸ ναυάγιο
ταξιδεύει ἡ γηραιά μας ἤπειρος

Ἀλλὰ τὰ βράδια τί ὄμορφα
ποῦ μυρίζει ἡ γῆ

Βέβαια ἀγάπησε
τὰ ἰδανικά της ἀνθρωπότητας,
ἀλλὰ τὰ πουλιὰ
πετοῦσαν πιὸ πέρα

Σκληρός, ἄκαρδος κόσμος,
ποῦ δὲν ἄνοιξε ποτὲ μίαν ὀμπρέλα
πάνω ἀπ᾿ τὸ δέντρο ποὺ βρέχεται

Ἀλλὰ τὰ βράδια τί ὄμορφα
ποῦ μυρίζει ἡ γῆ

Ὕστερα ἀνακάλυψαν τὴν πυξίδα
γιὰ νὰ πεθαίνουν κι ἀλλοῦ
καὶ τὴν ἀπληστία
γιὰ νὰ μένουν νεκροὶ γιὰ πάντα

Ἀλλὰ καθὼς βραδιάζει
ἕνα φλάουτο κάπου
ἢ ἕνα ἄστρο συνηγορεῖ
γιὰ ὅλη τὴν ἀνθρωπότητα

Ἀλλὰ τὰ βράδια τί ὄμορφα
ποῦ μυρίζει ἡ γῆ

Καθὼς μένω στὸ δωμάτιό μου,
μοῦ ᾿ρχονται ἄξαφνα φαεινὲς ἰδέες
Φοράω τὸ σακάκι τοῦ πατέρα
κι ἔτσι εἴμαστε δύο,
κι ἂν κάποτε μ᾿ ἄκουσαν νὰ γαβγίζω
ἦταν γιὰ νὰ δώσω
ἕναν ἀέρα ἐξοχῆς στὸ δωμάτιο

Ἀλλὰ τὰ βράδια τί ὄμορφα
ποῦ μυρίζει ἡ γῆ

Κάποτε θὰ ἀποδίδουμε δικαιοσύνη
μ᾿ ἕνα ἄστρο ἢ μ᾿ ἕνα γιασεμὶ
σὰν ἕνα τραγοῦδι ποὺ καθὼς βρέχει
παίρνει τὸ μέρος τῶν φτωχῶν

Ἀλλὰ τὰ βράδια τί ὄμορφα
ποῦ μυρίζει ἡ γῆ!

Δῶς μου τὸ χέρι σου..
Δῶς μου τὸ χέρι σου

Δήλωση Σεφέρη εναντίον της Χούντας

Παρασκήνιο - ΣΕΦΕΡΗΣ, ΕΛΥΤΗΣ

Πέμπτη 3 Νοεμβρίου 2016

Η Jacqueline de Romilly (Ζακλίν ντε Ρομιγί), Γαλλίδα κλασική φιλόλογος και ελληνίστρια για την αντίθεση φαίνεσθαι και είναι στην Ελένη του Ευριπίδη

Η αντίθεση είναι vs φαίνεσθαι στη δομή της τραγωδίας
 «Η ίδια η αρχή που συνίσταται στην αντιπαράθεση φαινομενικού και πραγματικότητας, είναι ουσιώδες μέρος της σκέψης του Ευριπίδη… Συνηθίζει να τονίζει την αντίθεση μεταξύ αυτού που φαίνεται και αυτού που είναι, μεταξύ των πραγματικών φίλων και αυτών που διατείνονται ότι είναι φίλοι, μεταξύ της «ετικέτας» που δίνεται στους ανθρώπους –απλές «λέξεις» και της πραγματικής τους φύσης. Ψευδαίσθηση και πραγματικότητα, φύση και απλή σύμβαση, αυτά τα ζεύγη ‘όρων αγαπητών στους σοφιστές, επανέρχονται συνεχώς στο έργο του…. Ξαναβρίσκουμε αυτή την αντίθεση στην ίδια τη δομή των τραγωδιών. Έτσι, στην Ελένη ο Ευριπίδης επέλεξε να δομήσει μια ολόκληρη τραγωδία πάνω σε μια κατάσταση διαστρεβλωμένη ήδη από την αρχή: ο τρωικός πόλεμος θα γινόταν όχι πια εξαιτίας της Ελένης αλλά εξαιτίας ενός ειδώλου της Ελένης, φανταστικού και παραπλανητικού. Ένα καθαρό φαίνεσθαι προσχεδιασμένο απ΄ τους θεούς»

Η αντίθεση είναι vs φαίνεσθαι – πνευματικό και ιστορικό πλαίσιο
«Ανάμεσα στα ψέματα και στις παρεξηγήσεις, ποτέ ο ψευδής χαρακτήρας των φαινομένων δεν έχει καταλάβει παρόμοιο χαρακτήρα σε ένα έργο, όσο στην Ελένη. Ωστόσο πολλοί λόγοι εξηγούν αυτή τη σημασία:
Από φιλοσοφική άποψη, υπάρχει εδώ μια άλλη όψη της σοφιστικής επίδρασης. Γνωρίζουμε ότι ο Πρωταγόρας δεν πίστευε πως ο άνθρωπος μπορεί ποτέ να υπερβεί το πεδίο των υποκειμενικών εντυπώσεων: κατά την αντίληψή του, τα πράγματα είναι για τον καθένα αυτά που του φαίνονται πως είναι. Χωρίς να φτάσουμε ως εκεί, οι σοφιστές γενικά αγαπούσαν να διακρίνουν την εμφάνιση της πραγματικότητας και το όνομα ή τη συμφωνία, με τα πραγματικά δεδομένα που προέρχονται από τη φύση.
Ο Ευριπίδης λοιπόν, τους ακολούθησε στο δράμα αυτό. Ενίσταται για το ρόλο της γνώμης (δόξας), τη δυσκολία της γνώσης, τις πλαστές δοξασίες και τις ψευδείς παραδόσεις. Προτίμησε, επίσης να θέσει επί σκηνής τις παρεξηγήσεις, αιτίες των δεινών για τα ανθρώπινα πράγματα.
Επιπρόσθετα, στον τομέα της πράξης, ο πόλεμος υπήρξε γι΄αυτόν κατεξοχήν ο χώρος του ψεύδους. Και η καθολική απογοήτευσή του φαίνεται να αυξάνεται βαθμιαία καθώς αυξάνονται τα δεινά και οι απάτες που αυτός ο πόλεμος είχε ως αποτέλεσμα. Τότε λοιπόν, σιγά σιγά, φαίνεται ότι έπαψε να αναζητεί ένα νόημα στον κόσμο-και πρώτα απ΄όλα στον ίδιο τον πόλεμο»

ΕΡΓΑΣΙΑ:
Με ποιους τρόπους αντιλαμβάνεται και βιώνει ο καθένας σας τη σύγκρουση ανάμεσα στο είναι και το φαίνεσθαι στη σύγχρονη πραγματικότητα που μας περιβάλλει; Προσπαθήστε να συνθέσετε τις απόψεις σας σε γραπτά κείμενα στο word στα πλαίσια των ομάδων σας. Οι εργασίες των ομάδων θα αναρτηθούν στο blog. 


Εισαγωγή στο αρχαίο δράμα

Μπορείτε να επισκεφτείτε τις παρακάτω ιστοσελίδες, για να μελετήσετε την εισαγωγή στο αρχαίο δράμα:
 εδώ  από το βιβλίο Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας, Α', Β' Γ' Γυμνασίου, Αναστάσιος Στέφος, Εμμανουήλ Στεργιούλης, Γεωργία. Χαριτίδου, ΟΕΔΒ, Αθήνα, εκδ. Β, 2007
 και εδώ, στην ιστοσελίδα του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας


Καλό διάβασμα και προσοχή στο Διόνυσο, γιατί είναι μεγάλο ζουζουνοπειραχτήρι και μπορεί να σας πλανέψει με τα ωραία του και να ξεχάσετε το διαγώνισμα... 

Τετάρτη 2 Νοεμβρίου 2016

ΠΩΣ ΓΡΑΦΩ ΕΚΘΕΣΗ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΙΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΖΗΤΟΥΜΕΝΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΑΝΤΛΗΣΗΣ ΥΛΙΚΟΥ

  
Όταν το ζητούμενο είναι οι  ΑΙΤΕΣ-ΛΟΓΟΙ-ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ενός φαινομένου
οργανώνω τη σκέψη μου στους εξής τομείς:

Α. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ
1. Εθνική οικονομία → αγροτική παραγωγή, βιομηχανία, εμπόριο, ανάπτυξη,                                                          κατανάλωση
2. Παράγοντες της οικονομίας → εργαζόμενοι, επιχειρηματίες, βιομήχανοι
3. Διεθνείς συνθήκες → παγκοσμιοποιημένη αγορά, παγκοσμιοποιημένα οικονομικά συμφέροντα

Β. ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ
 1. Κοινωνία:   κοινωνική δομή→ κοινωνικές τάξεις, ανισότητες, διακρίσεις                                           ανθρώπινες σχέσεις→ φιλία, επικοινωνία, μοναξιά
                         τρόπος ζωής→ καθημερινή ζωή στις πόλεις, ταχύτητα, άγχος,
                                                   κυρίαρχα κοινωνικά και ηθικά πρότυπα, διασκέδαση

2. Άτομο:  βιολογική υπόσταση→ υγεία, κληρονομικότητα,σώμα, άθληση
                  υλικός τομέας→αγαθά, χρήμα, εργασία, διαβίωση
                  κοινωνική υπόσταση→ανθρώπινες σχέσεις, επικοινωνία, κοινωνία αδικία
      ψυχική-συναισθηματική υπόσταση→εσωτερικός κόσμος, ψυχολογικά                                                                                προβλήματα, ψυχαγωγία
Γ. ΘΕΣΜΟΙ
1. Οικογένεια:
α. η λειτουργία του θεσμού→ οικονομικά προβλήματα, προβλήματα σχέσεων
β. τα πρόσωπα→ ευθύνη γονέων, παιδιά, χάσμα γενεών
γ. οι επιδράσεις της κοινωνίας→μεταφορά κοινωνικών προβλημάτων στην οικογένεια

2. Εκπαίδευση:
α. η λειτουργία του θεσμού→το εκπ/κό σύστημα, αναλυτικά προγράμματα σπουδών, εξετάσεις, σχολικά βιβλία, επίπεδο παρεχόμενης μόρφωσης
β. τα πρόσωπα→ οι διδάσκοντες, οι μαθητές, οι γονείς
γ. οι επιδράσεις→επιρροές από οικονομικές συνθήκες, κοινωνικά πρότυπα, πολιτικές επιλογές

Δ. ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ
          α. η λειτουργία του θεσμού→ η τηλεθέαση, διαφήμιση, παραπληροφόρηση, προπαγάνδα
          β. τα πρόσωπα→ οι δημοσιογράφοι, οι ιδιοκτήτες, οι πολιτικοί, το κοινό  
          γ. οι επιδράσεις→οι επιρροές από οικονομικά και πολιτικά συμφέροντα
Ε. ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ- ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
1. Οι επιστημονικές και τεχνολογικές επινοήσεις→ τα οφέλη, οι κίνδυνοι
2. Η ευθύνη των προσώπων→ οι επιστήμονες, οι οικονομικοί και πολιτικοί παράγοντες, οι λαοί και οι αγώνες τους

ΣΤ. ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ
1.      Στοιχεία πολιτισμού → η γλώσσα, η ιστορία, η παράδοση, τα ήθη και έθιμα
                                                οι τέχνες, τα βιβλία
 2.   Διεθνής τομέας          → οι πολιτιστικές εκδηλώσεις
                                          →  οι πολιτιστικές ανταλλαγές
                                          →  η βιομηχανία του ελεύθερου χρόνου
                                          →  ο πολιτιστικός επεκτατισμός

 Όταν το ζητούμενο είναι οι  ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ (ΘΕΤΙΚΕΣ Η ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ)
Προσοχή: οι συνέπειες κρύβονται πίσω απ’ τις λέξεις: σημασία, αξία, προσφορά, κίνδυνοι, κλπ.
Α. ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ
1. Βιολογικές→    η υγεία, το σώμα, οι ασθένειες
2. Οικονομικές→ η οικονομική κατάσταση, η εργασία, η ανέχεια
3. Κοινωνικές-πολιτικές→ οι σχέσεις με τους άλλους, η πολιτική στάση, η συνείδηση
4. Ηθικές→ οι αξίες, τα πρότυπα, τα ιδανικά, ο χαρακτήρας
5. Ψυχολογικές→ τα συναισθήματα, ο εσωτερικός κόσμος
6. Πνευματικές→ οι γνώσεις, η καλλιέργεια, το κριτικό πνεύμα

Β. ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ
1. ΣΕ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ
     α. Εσωτερική πολιτική→ η εθνική οικονομία, η ανάπτυξη, η κατανάλωση, η
                                                 αγορά, η ανεργία, η φτώχεια
     β. Διεθνής πολιτική→       οι οικονομικές συναλλαγές, η παγκόσμια αγορά, τα 
                                                 χρηματιστήρια, τα πολυεθνικά οικονομικά συμφέροντα
2. ΣΕ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ:
      α. Εσωτερικά→ η κοινωνική γαλήνη, η συνεργασία, οι κοινωνικές συγκρούσεις
      β. Διεθνώς→       η διεθνής συνεργασία και ειρήνη, οι πόλεμοι, οι συγκρούσεις, οι 
                                 παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, η εκμετάλλευση των  
                                 λαών
3. ΣΕ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ:
    α. Εσωτερική πολιτική→ η λειτουργία του κράτους, η δημοκρατία, οι πολιτικές
                                                 διεργασίες, η σχέση του πολίτη με την πολιτεία
    β. Εθνικά θέματα→            η εθνική συναίνεση, η ομοψυχία, η φιλοπατρία, οι εθνικοί
                                                 συμβιβασμοί, ο εθνικισμός
     γ. Διεθνή θέματα→             η διεθνής συνεργασία, η συμμετοχή σε οργανισμούς, η
                                                  διπλωματία, η απομόνωση
4. ΣΕ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ:
     α. Πολιτιστικό παρελθόν→ η γλώσσα, η ιστορία, η παράδοση
     β. Πολιτιστικό παρόν→       εκπ/ση, τέχνες, γράμματα, ψυχαγωγία
      γ. Διεθνές επίπεδο→           οι πολιτιστικές ανταλλαγές, τα πολιτιστικά δάνεια, η 
                                                    τέχνη, η κουλτούρα, η ξενομανία

 Όταν το ζητούμενο είναι οι ΛΥΣΕΙΣ-ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

Α. Η ευθύνη της παγκόσμιας κοινότητας:

  1. Διακρατικές συμφωνίες σε επίπεδο κυβερνήσεων
  2. Διεθνείς οργανισμοί, κοινωνικοί φορείς → ο ΟΗΕ, οι ανθρωπιστικές οργανώσεις, οι μη κυβερνητικές φορείς
                                                                      
Β. Η ευθύνη της πολιτείας:
    
  1. Οικονομικά μέτρα → τα οικονομικά προγράμματα, οι επιδοτήσεις
  2. Κοινωνικά μέτρα → η εύρεση εργασίας, η κοινωνική πρόνοια, περίθαλψη
  3. Νομοθεσία → η θέσπιση μέτρων, η εποπτεία της εφαρμογής τους
  4. Πολιτισμός-ενημέρωση → εκδηλώσεις, συζητήσεις, εκπομπές

Γ. Η ευθύνη των ΜΜΕ

  1. Ο ρόλος των δημοσιογράφων → η αντικειμενική και έγκυρη ενημέρωση
  2. Ο ρόλος της Κοινής Γνώμης →   η κριτική στάση, ο έλεγχος και η διασταύρωση των Πληροφοριών

Δ. Η ευθύνη των πνευματικών ανθρώπων, των καλλιτεχνών και δημοσίων προσώπων

Ενεργός συμμετοχή στα πολιτικά και κοινωνικά δρώμενα με παρεμβάσεις, ομιλίες με στόχο την αφύπνιση της κοινής γνώμης

Ε. Η ευθύνη του Σχολείου
    
1.  Ο ρόλος των Διδασκόντων → επιστημονική επάρκεια, ομαλές παιδαγωγικές 
σχέσεις,κατάλληλες διδακτικές μέθοδοι
                 
2.  Ο ρόλος των Γονέων → θετική στάση απέναντι στο θεσμό του Σχολείου, συνεργασία
                  3.  Ο ρόλος των Μαθητών → η μελέτη, η συνέπεια, η κρίση

ΣΤ. Η ευθύνη της Οικογένειας

         1. Ο ρόλος των γονέων → η καλλιέργεια σχέσεων αγάπης, ειλικρίνειας,                                                                       συνεργασίας, η έμφαση στη διαπαιδαγώγηση
                                                    
         2.  Ο ρόλος των παιδιών → ο διάλογος, ο σεβασμός, η κριτική στάση

 Ε. Η ευθύνη του Ατόμου

     1. Βιολογικός τομέας→ η άσκηση, η επαφή με τη φύση
     2. Υλικός τομέας→ η αντίσταση στο χρήμα, η επιλογή της ποιότητας και όχι της ποσότητας
     3. Κοινωνικός τομέας→ οι γνήσιες διαπροσωπικές σχέσεις, η φιλία, ο έρωτας
     4. Ηθικός τομέας → οι αξίες , τα πρότυπα
     5. Ψυχικός τομέας → ο αυτοέλεγχος, η συναισθηματική ισορροπία
     6. Πολιτικός τομέας → η συμμετοχή στα κοινά, η πολιτική άποψη, η κοινωνική                                                       δράση
     7. Πνευματικός τομέας → η καλλιέργεια της ελεύθερης και δημιουργικής σκέψης, η
                                                  μόρφωση