Κυριακή 3 Νοεμβρίου 2013

Ο Τεύκρος απέναντι στην Ελένη - Ο Ευριπίδης απέναντι στον πόλεμο

Τεύκρος  και Ελένη
 
 «Ο Τεύκρος είναι ένα αντίγραφο του Μενέλαου, αλλά η μοίρα του επίσης αντικατοπτρίζει τη μοίρα της Ελένης […]: Όπως αυτή, είναι κι αυτός μισητός, επειδή δε συμμερίσθηκε τη μοίρα του φίλου του (δεν προστάτεψε τον Αίαντα από το θάνατο ή δεν πέθανε μαζί του, 104). Όπως αυτή, επιθυμεί κι αυτός να συμβουλευθεί τη Θεονόη. Και γι’ αυτόν επίσης είναι προορισμένο να φθάσει στην πατρίδα – μια Σαλαμίνα στην Κύπρο.[…]» 
Goward 2002: 294 (32)
Γιατί ο Ευριπίδης επιλέγει τον Τεύκρο;
 
«Η άφιξη του Τεύκρου μάλλον αδύνατη εντύπωση προκαλεί, κι εξάλλου γιατί ο Τεύκρος; Πράγματι, μεταφέρει αδέξια και με σκληρότητα στην αθώα Ελένη το μίσος που τρέφουν οι Έλληνες γι’ αυτήν, αλλά ανεξάρτητα από το γεγονός ότι, όπως η Ελένη, έτσι κι ο ίδιος υφίσταται μια άδικη εξορία, η σύνδεσή του με την πλοκή είναι απλώς εκείνη του μαντατοφόρου. Ο χαρακτήρας του έχει διαγραφεί ελάχιστα, ή και καθόλου, πάντως πολύ λιγότερο από εκείνον του ανώνυμου μαντατοφόρου που εμφανίζεται αργότερα [= αγγελιαφόρος]. Ο Ευριπίδης φαίνεται πως τον χρησιμοποίησε γιατί ήταν ο μόνος Αχαιός ήρωας που οι περιπλανήσεις του τον οδήγησαν, ενώ πήγαινε για την Κύπρο, στην Αίγυπτο, και ο οποίος ήταν σε θέση να πληροφορήσει την Ελένη για τα γεγονότα της Τροίας. Ο ρόλος του όμως έχει ιδιαίτερη βαρύτητα για τη θεματική του έργου. Δημιουργεί ένα πέπλο ψευδαίσθησης με το να κάνει την Ελένη να πιστέψει ότι ο Μενέλαος χάθηκε στη θάλασσα, κι η άρνησή του να παραδεχτεί ότι η αληθινή Ελένη στέκεται μπροστά του προεικονίζει την άρνηση του Μενέλαου που θ’ ακολουθήσει»
Whitman 1996: 60-61
 
 Ο πόλεμος στον Ευριπίδη – το παράδειγμα του Τεύκρου
 
«[…] η Ελένη χαρακτηρίζεται από ένα ιδιαίτερο γνώρισμα, ότι εδώ ο ποιητής καλλιεργεί ένα ξεχωριστό είδος τραγικότητας. Αυτή στηρίζεται στο στοιχείο ότι οι νικητές και οι ηττημένοι του πολέμου, οι πρώτης και δεύτερης ποιότητας πολεμιστές και στρατηγοί, είναι εξίσου τραγικά πρόσωπα και υφίστανται στον ίδιο βαθμό, αν όχι σε μεγαλύτερο βαθμό οι πρώτοι, τα δεινά που σωρεύει ο πόλεμος. […]. Η συμπεριφορά του Τεύκρου αποκαλύπτει με ορισμένα της στοιχεία τη φθορά και την ανατροπή των αξιών που επέφερε αυτός ο πόλεμος: ο χλευασμός του στο στ. 7615 κ.εξ. […], ο ανεπίτρεπτος σαρκασμός σε βάρος του πατέρα του στο στ. 91 […], η σαρκαστική και παθιασμένη ειρωνεία του εναντίον του ίδιου του γονιού του, στ. 104 […]. Ακόμα και η απονοημένη πράξη του ίδιου του πατέρα να διώξει το γιο του από το σπίτι του μπορεί να εξηγηθεί μόνο με την ηθική και συναισθηματική σύγχυση που επέφερε ο πόλεμος. Μέσα στα παράξενα του πολέμου είναι και ο διωγμός από την πατρίδα, που ο νικητής Τεύκρος πήρε ως αντάλλαγμα της μεγάλης του συμβολής στην εκπόρθηση της Τροίας, στ. 106 […], και πάνω απ’ όλα, η χαρά και η δίψα της καταστροφής που εκδηλώνει ο ήρωας, σαν να μην του έφταναν οι τόσες συμφορές που ως τώρα προξενήθηκαν από τον πόλεμο, στ. 108 […].»                                                                         
 Σακαλής 1980: 140-142
 

3 σχόλια:

  1. ποια είναι τα σημάδια στα οποία φαίνονται οι ιδέες και οι αντιλήψεις του Ευριπίδη?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τα σημάδια που αναζητάς θα τα βρεις όλα μέσα στα λόγια των ηρώων, μέσα στις λέξεις του κειμένου. Κάποια είναι πιο φανερά κάποια κρύβονται πίσω απ΄τις λέξεις...
      Για παράδειγμα οι αντιλήψεις του για τον πόλεμο φαίνονται στα λόγια που "βάζει" στο στόμα της Ελένης, όταν αυτή αφηγείται τις συμφορές που της προκάλεσε ο πόλεμος ή όταν οδύρεται για έναν πόλεμο που έγινε χωρίς αληθινό στόχο, για μια απάτη, αφού η ίδια, για την οποία έγινε ο πόλεμος, βρίσκεται στην Αίγυπτο κι επομένως οι 'Ελληνες και οι Τρώες είναι θύμα μιας πλάνης, μιας απάτης. Άρα, άξιζε να γίνει ο πόλεμος; αναρωτιέται ο Ευριπίδης και έμμεσα αμφισβητεί το φαινόμενο του πολέμου.
      Πρέπει να έχουμε πάντα στο μυαλό μας το γεγονός πως η παράσταση ανέβηκε το 412 π.Χ. σε μια πολύ δύσκολη κατάσταση για τους Αθηναίους, γιατί η Αθήνα βρισκόταν σε πόλεμο με τη Σπάρτη και θρηνεί την καταστροφή της στρατιάς της στη Σικελία. Οι περισσότεροι από τους θεατές της παράστασης πενθούν και κάποιον δικό τους που χάθηκε στη Σικελία...

      Ακόμη, όταν η Ελένη δηλώνει πως ο Νείλος είναι αυτός που κάνει εύφορη την Αίγυπτο και όχι ο Δίας, όπως πίστευαν οι πολλοί, ή όταν αναρωτιέται "αν όμορφο λογιέται ό,τι σου φέρνει δυστυχία" για να αμφισβητήσει την κατεστημένη αντίληψη για την ομορφιά, είναι ο Ευριπίδης που αμφισβητεί τις μυθικές παραδόσεις και προτάσσει την πίστη του στη λογική, μια επιρροή από το κίνημα των σοφιστών που έθεταν ερωτήματα και αμφισβητούσαν τις παλιές αξίες.

      Ελπίζω με τα 2 παραδείγματα να σε βοήθησα κάπως.
      Μπορούν να μας εκθέσουν τη γνώμη τους και άλλοι συμμαθητές σου που ενδεχομένως βρίσκονται στο blog...και να μας δώσουν τα φώτα τους.

      Διαγραφή
  2. Γιατι ο τευκρος ειναι τραγικος ηρωας όμως;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.